Klima, miljø og natur


KLIMA, MILJØ OG NATUR


SV ønsker at Rælingen skal gå foran i det regionale arbeidet innenfor klima og miljø. Kommuneplan for klima og energi skal være et viktig verktøy i dette arbeidet.


De største klimautslippene i Rælingen kommer fra trafikk og fra Leca-fabrikken. Her må kommunen prioritere tiltak, i tillegg til tiltak i kommunens egen virksomhet.


SV prioriterer:

  • At Rælingen blir klimanøytral kommune innen 2030
  • Oppfølging av tiltakene i Klimaplanen når det gjelder kommunens egen virksomhet
  • At Rælingen blir en foregangskommune innen energieffektiv bygging, bruk av jordvarme,solcellepaneler og andre tiltak for å redusere behovet for ekstern energi i kommunale bygg
  • At kommunen blir en pådriver for elektrifisering av Leca-fabrikken
  • Miljøbasert landbruk og støtte til produksjon av plantebasert mat
  • At alle kommunale tjenestebiler er fossilfrie innen 2021


Samferdselspolitikk for framtida


Biltrafikken er en stor belastning for Rælingen, både pga. trafikkbelastning på nærmiljøet og pga. de totale utslippene. Utvikling av næringsarealer og boligområder i Rælingen må tilrettelegges for å oppfylle både regionale planer og internasjonale avtaler for klimautslipp. Trafikkøkning bør skje med kollektivtransport og utslippsfrie framkomstmiddel, fortrinnsvis gange eller sykkel.


Fylkesvei 120 har høy belastning i rushtrafikken. Løsningen er ikke plass til flere biler, men bedre framkommeligheten for busser. Kollektivtrafikken må styrkes for å bringe folk til arbeid og skole og knytte kommunen sammen. SV vil ha utredet hvordan kollektivtrafikken skal få bedre vilkår på Fv 120 i rushtrafikken, spesielt i tilknytning til Rælingstunellen og Lillestrømbrua.


Trafikksikkerhetstiltak på skoleveiene må prioriteres med gang- og sykkelfelt og planfrie over- eller underganger på utsatte steder.


SV prioriterer:

  • Kollektivfelt for buss på fylkesvei 120 mot Lillestrøm
  • Fullføring av gang- og sykkelvei langs fylkesveien 120 sørover fra Smestad
  • Bussrute mellom Blystadlia og Fjerdingby sentrum
  • Flere innfartsparkeringplasser på Fjerdingby, Smestad og Nordby
  • Nei til gjennomgangstrafikk fra Sverige gjennom kommunen - langtransport over til bane
  • Rushtidsavgift på Øvre og Nedre Rælingsveg for å få reisende over på kollektivtransport, og for å gi plass til bussene
  • Alternative samferdselsløsninger på Nedre Rælingsveg med klimanøytrale energikilder: Elektriske busser, gondolbane, mm